Sarajevo: Šta videti i iskusiti u gradu bureka i ćevapa

Autor fotografija:

Bojana J.

Pre nego što krenete…

Pozdravljam vas iz grada koji mnogi nazivaju "Evropskim Jerusalimom". U Sarajevu sam po ko zna koji put, ali ponovo osećam euforiju što sam ovde. Na mestu gde se spajaju Istok i Zapad, i teritorijalno, i verski, i kulturalno. Ovde se i danas oseća duh Orijenta. Oko vas vijore šarene marame, zveckaju fildžani, ispija se salep. Sve miriše na vrhunske baklave, burek i ćevape.

Za početak ovog putovanja u susednu Bosnu i Hercegovinu i predivno Sarajevo, upoznajmo se kratko sa ovim zaista neobičnim gradom, jedinstvene lepote. Sarajevo je glavni grad Bosne i Hercegovine. Od Beograda je udaljen oko 300 km, tj. oko 5-6h vožnje. Kroz grad protiče reka Miljacka, a u blizini grada je izvorište reke Bosne, gde se nalazi i prelepo izletište. Oko grada su planine Trebević, Jahorina, Bjelašnica, Igman, Treskavica i Romanija.

Sarajevo je na ovim prostorima poznato i kao grad burne istorije. Među istorijski najupečatljivijim događajima je onaj koji se odigrao 1914. godine, kada je u Sarajevu ubijen austrougarski prestolonaslednik Franc Ferdinand, što je bio povod za početak I svetskog rata, a 1984. godine su ovde održane XIV Zimske olimpijske igre. Tokom 1990-ih je ovo bilo područje velikih ratnih borbi. Nakon rata, od opština u kojima su Srbi bili većina, osnovano je Istočno Sarajevo (Srpsko Sarajevo), koje je deo Republike Srpske. Kanton Sarajevo danas pripada Federaciji Bosne i Hercegovine. Zato se grad često poredi sa Jerusalimom i Njujorkom. U njemu žive narodi različitih nacionalnosti, vera i kultura, pa otuda i njegova jedinstvenost i neobičnost.

Do Sarajeva smo iz Beograda putovali oko 6h. Imajte u vidu ako putujete sa detetom da ima dosta krivina, koje detetu mogu izazvati mučninu, pa se pripremite i na ovaj „događaj“.

Da li je bezbedno doći u Sarajevo i kakva je procedura što se tiče Covid-19?

Za građane Srbije, granica sa Bosnom i Hercegovinom je potpuno otvorena, bez zahteva za PCR test i karantin (kako u odlasku, tako i u povratku). Dakle, na granici nam niko ništa, osim standardno potrebnih dokumenata (lična karta ili pasoš), nije tražio, niti nas je pitao gde idemo i sa kojim razlogom. Sve funkcioniše kao ranije.

Kako nam je reklo osoblje hotela, u BiH je na snazi policijski čas, koji traje od 23-06h. Maske su obavezne i u zatvorenom prostoru i na otvorenom. Mogu vam reći da se većina toga pridržava, a u tržnim centrima sam čak videla obezbeđenje na ulazu, koje kontroliše da ne uđete bez maske. U hotelu (sa pet zvezdica) u kome smo bili smešteni, nema potrebe ni da naglašavam da se sve mere poštuju. Osoblje nosi maske, poštuje se bezbedna distanca, prostor u lobiju je ogroman i stolovi su udaljeni sigurno po 3m, ako ne i više, sprovode se dodatne mere dezinfekcije prostorija, neki sadržaji spa centra nisu u funkciji (đakuzi), nije dozvoljeno unositi hranu i piće na bazen... Zaista sve izgleda besprekorno čisto. Doručak je na bazi švedskog stola, ali su maske i dezinfekcija ruku obavezni prilikom uzimanja hrane.

U gradu ima ljudi. Kafići i restorani su prepuni. Mi nismo ulazili u iste, ali uvek imate opciju da uzmete hranu za poneti. Nismo imali apsolutno nikakvih neprijatnosti. Naprotiv, osećali smo se veoma prijatno i dobrodošlo.

Smeštaj u hotelu „Swissôtel Sarajevo“

Nikada nisam verovala u nagradne igre. Vrlo retko sam bilo šta i dobijala. Međutim, smeštaj u hotelu koji predstavljam sam upravo dobila na nagradnoj igri. Mislila sam da zbog situacije sa Covid-19 neću uspeti da ovo putovanje realizujem, ipak se pružila prilika, tako da ću predstaviti Sarajevo kao zanimljivu destinaciju za jedan produženi vikend, sa svim elementima potrebnim za pravo uživanje.

Tokom jednog vikenda smo bili gosti hotela „Swissotel Sarajevo“, najluksuznijeg hotela sa pet zvezdica, ne samo u Sarajevu, već i u celoj Bosni i Hercegovini. Koliko je ovde sve lepo, elegantno i čisto, nema potrebe ni da pišem. Što bi se reklo, fotografije govore 1.000 reči! Pored odlične opremljenosti poslednjom tehnologijom, odlične lokacije za obilazak grada, neverovatne ljubaznosti i nekog posebno lepog osećaja, jedan od glavnih aduta je neverovatan pogled na grad i planine, iz svake sobe, kao i iz spa centra.

Ako mene pitate, među adute se može računati i fantastičan doručak, najbolji hotelski doručak koji sam do sada probala. Na bazi je švedskog stola, a od đakonija nema šta nema. Od raznih vrsta hlebova i peciva, preko klasične ponude (jaja, viršle kobasice), omleta za koje birate sastojke sami i peku se na licu mesta, palačinaka koje peku na zahtev, raznih napitaka, bezbroj salata, voća i kolača (naravno, nekoliko vrsta baklava)... Ovde morate provesti bar sedam dana da biste isprobali sve što se nudi.

Za dobar početak mini odmora, poručili smo ručak u sobi. Osećaj je bio sjajan uživati u ukusnoj hrani, pažljivo serviranoj, sa ovakvim pogledom. Iako deluje izuzetno luksuzno, može se priuštiti (pica i makarone, oko 15 evra). Veče smo proveli u opuštanju u jednom od najsavremenijih wellness i spa centara na Balkanu. Nećete verovati, ali imali smo bazen samo za sebe! Bilo je neverovatno, ali ću o ovom delu hotela tek pisati.

Smeštaj u hotelu „Swissôtel Sarajevo“

Wellness i spa centar „Golden Rain“

Definitivno, jedan od najboljih spa centara u kojima sam do sada bila! Pravi melem za dušu i telo! Kao gosti hotela “Swissotel Sarajevo”, imate mogućnost neograničenog korišćenja wellness i spa centra "Golden rain", koji se nalazi na 6. spratu hotela. Interesantno mi je bilo da se na 7. spratu nalazi još jedan spa centar, ali u koji mogu ući samo žene. Iako me je zanimalo da vidim kako izgleda, ipak sam se zadržala na ovom "zajedničkom".

Pristup spa centru imate liftom, direktno, gotovo pa iz sobe. U sobi imate bademantile i papuče, tako da ih ne morate nositi. Na ulazu u spa centar dobijate peškire. Radno vreme spa centra je od 6-22h. Inače je otvoren i za posetioce van hotela, ali nisam sigurna da li to i sada važi, zbog Covid-19. Važi za jedan od najbolje opremljenih spa centara u regionu. Spa centar smo koristili uglavnom popodne i nije bilo uopšte gužve, tačnije, bili smo sami.

Uživanje smo otpočeli u slanoj sobi sa pogledom na grad. Ulazi samo po dvoje ljudi, unutra vas čekaju peškiri, a baš mala deca ne bi trebalo da borave unutra duže od 15 minuta. U sobu ulazite bosi, jer je po podu sloj krupne soli, koja masira stopala. Pored je bar u kome se možete osvežiti.

Usledilo je uživanje na bazenu. Dubina je 135 cm, a voda prilično topla - oko 27 stepeni. Saunu i parno kupatilo nismo koristili, ali imate i tu mogućnost. Izgledaju moćno! Oko bazena imate ležaljke koje se greju, rasveta je neverovatna, kao i pogled na grad. Postoje i dva đakuzija, ali nisu u funkciji, zbog Covid-19. Mogu se i zakazati masaže (1h oko 60€). Kako nas je prvog dana u Sarajevu pratila kiša, ovo je bio idealan način da provedemo popodne. Relaksirani, možemo u obilazak grada.

Kakve cene možete očekivati u Sarajevu?

Sarajevo je definitivno grad u kome može boraviti turista iz Srbije, bez da ostane praznog novčanika, a da uživa i priušti sebi uživanje. Kada je u pitanju hotel u kome smo odseli, cena jeste visoka za naše uslove, ali u poređenju sa hotelima tog ranga u svetu, može se reći da je prihvatljivo. Ako odlučite da dođete, kontaktirajte lično hotel i dobićete bolje uslove.

Kada je u pitanju hrana, cene su uglavnom niže ili iste kao u Beogradu. Za 10€ može da ruča troje. Najjeftiniji kompletan obrok su ćevapi - 10 komada oko 3.5€. Naravno, zavisi i od restorana. U luksuznijim je npr. čorba duplo skuplja nego u "običnim". Svakako je pristupačno, kao da se hranite kod kuće. Cene suvenira su vrlo pristojne.

Gorivo je jeftinije nego u Srbiji (manje od jednog evra, negde oko 113 dinara za litar). Mi uvek iskoristimo da napunimo rezervoar kad krenemo nazad. Iznenadila me je cena parkinga u gradu. Očekivala sam da je jeftiniji, u skladu sa ostalim cenama. U samom centru ima nekoliko garaža sa naplatom. Uglavnom je cena za prvi sat oko 1.5€, a za svaki sledeći oko 1€. Srećom, hotel nam je bio na 15 minuta hoda od centra, pa nismo imali mnogo potrebe za parkingom.

Baščaršija

Priču o Sarajevu ima smisla početi samo sa ovog mesta, koje prepoznajemo sa starih razglednica. Pogodili ste, reč je o Baščaršiji, glavnom mestu sastajanja, koje ne zaobiđe nijedan turista. Ova stara sarajevska čaršija, nastala još u 15. veku, i danas odiše tim nekim posebnim orijentalnim duhom. Uske uličice popločane kamenim kockama, male radnje sa drvenim žaluzinama na izlozima, šareni ćilimi koji se njišu u svoj svojoj lepoti boja, limeno posuđe koje zvecka, mirisi... Slatkasti mirisi vrhunskih baklava, neizostavnih sarajevskih ćevapa, bureka (podrazumeva se da je sa mesom) u jutarnjim satima. Baščaršijski trg sa sebiljom je poznat i po brojnim golubovima. Meštani su to iskoristili, pa sada prodaju hranu za njih i nude fotografisanje za 1€.

Koliko god puta da sam bila u Sarajevu, uvek mi je ovaj deo bio fascinantan. Uvek imam taj poseban osećaj, kao da šetam kroz istoriju i oživljavam neka davno zaboravljena vremena. Ovaj istorijski važan deo grada je po još nečemu poseban - ovde možete videti šta zapravo znači spoj Istoka i Zapada, spoj različitih kultura i veroispovesti - na malom prostoru ćete videti džamije, katoličku i pravoslavnu crkvu, ali i objekte jevrejske zajednice. Svako je doneo po neku posebnost i danas stvorio spoj kakav se retko viđa.

Šetnju Baščaršijom uvek iskoristim za kupovinu suvenira. Možete kupiti limeni orijentalni set za kafu (15€), upravo u Kazandžijskoj ulici, nazvanoj po zanatlijama ovog esnafa. Uvek obiđem i prodavnicu "Butik badem". Kod možete naći poklon setove za čaj (dve čaše, kašičice, tacna, čaj od limuna oko 3€), rahat lokum (imaju na meru, možete uzeti miks, pakuju u lepe kutije, 0.5 kg oko 3€), salep u prahu (kutija je 1.5€).

Podrazumeva sa da ćete svratiti i na čuvene sarajevske ćevape. Mislim da gde god da sednete, ne možete pogrešiti. Ista je situacija i sa slatkišima - lokum, baklave, trileće, salep... Svuda je izvrsno! Ako ostane mesta, probajte i njihov čuveni burek.

Baščaršija

Šta obavezno treba probati u Sarajevu?

Degustacija lokalnih specijaliteta je neizostavni deo upoznavanja destinacije. Ovde pišem moj izbor specijaliteta koje morate probati u Sarajevu:

1. Bosanska kafa - mislim da svaki turista u Sarajevu treba da oseti taj poseban ugođaj ispijanja domaće kafe. Priprema se od tucanih zrna kafe, servira u orjentalnim limenim setovima sa simbolima grada. Uz kafu dobijate rahat lokum i nekoliko štaub kocki (kocke od šećera u prahu). Cena oko 1.5€.

2. Sarajevski ćevapi - ili što bi rekli "10 upola s' lukom". Prave se od telećeg i ovčijeg mesa, a kažu da je tajna u tome koliko meso treba da odstoji pre oblikovanja i pečenja. Služi se u preukusnom somunu i sa lukom. Mi smo poručivali dostavu iz ćevabdžinice "Željo". Uslov za dostavu je minimum 30 ćevapa. Cena 10 ćevapa je oko 3.5€.

3. Sarajevski burek - omiljeni doručak Sarajlija, koji najčešće jedu uz jogurt. Pravi se od tzv. sukanih kora, koje se uvijaju spiralno. Burek je sa mesom, a imaju i pite sa sirom, zeljem ili krompirom. Jela sam vrhunsku zeljanicu na doručku u hotelu “Swissotel Sarajevo”.

4. Sarajevska baklava - pravi se od specifičnog testa sa puterom i filuje ogromnom količinom mlevenih i seckanih oraha. Preukusna je, ali strahovito slatka! Cena je oko 1.7€. Probajte i trileće (1.5€), a uz to i salep (mlečni napitak od praha orhideje i cimeta, 1.5€).

5. Begova čorba - pileća čorbica sa povrćem, čiju specifičnost čini začin bamija, koji joj daje zaista jedinstven ukus. Kupovali smo u "Meraku" u centru, za poneti. Uz čorbu se dobije i somun (cena je oko 2.7€), što je zaista kompletan obrok, posebno za decu.

6. Rahat lokum - na Baščaršiji ćete ga videti u najrazličitijim oblicima, bojama i ukusima. Sa kokosom, sa čokoladom, sa pistaćima... Možete ga kupiti kao poklon u radnji "Butik badem", mada ga ima i na drugim mestima. Može da se uzme miks i pakuju u lepe kutije sa simbolima grada, tako da izgleda kao suvenir. Cena za 0.5kg je 3€. Ovde možete kupiti i lepe setove za čaj (3€), pa čak i salep u prahu (1.5€).

Šta obavezno treba probati u Sarajevu?

Izlet do planine Trebević

Znate da je globalno zagađenje veliki problem gradova, koji nije zaobišao ni Sarajevo. Ima dana kada gust oblak magle i smoga ne dozvoljava suncu da se probije, iako vidite da je ono tu, tik ispod oblaka. Međutim, čuli smo da meštani plavo nebo i vedar dan tada potraže na samo 15ak minuta vožnje kolima, na obližnjoj planini Trebević. I zaista je bilo tako, dok je grad bio siv i sumoran, ovde je sunce grejalo, a nebo se plavilo kao da je leto. Do Trebevića možete doći i gondolom, koja vozi iz centra grada za manje od 10 minuta.

Najpre smo otišli do najviše tačke dostupne automobilom. Tu se nalazi hotel “Pino Nature”, izgrađen u moderno-planinskom stilu. Sjajno se uklapa u okruženje! Okolo je šuma kroz koju postoji i trim staza duga oko 3 km, a pored hotela je predivno dečije igralište napravljeno od drveta, kao i sankalište za decu. Dok se deca igraju, vi možete uživati na sunčanoj terasi u bosanskoj kafi ili nekom čaju. Ispred hotela je parking. Inače, kad u gradu zimi nema snega, ovde ćete ga naći.

Nešto niže se nalazi “Sunnyland”. Zanimljivo mi je bilo da smo se spustili stotinak metara nadmorske visine, a ovde nije bilo ni traga od snega. Ovo je kompleks nekoliko restorana sa sunčanim terasama i neverovatnim pogledom koji se sa istih pruža. Posebno su lepe boje pred zalazak sunca. Ako ste zavisnici od adrenalina, ovde ćete naći i planinski bob. Izgleda svetski! Ima veliki broj uspona, krivina, jezerce, predivan pogled na planine.

Izlet do planine Trebević

Jahorina

U povratku iz Sarajeva smo svratili do Jahorine, bosanske olimpijske planinske lepotice. Sve vreme nas je pratila kiša, dok je na Jahorini padao jak sneg - bila je prava mećava. Bez obzira na vremenske prilike, ovde se zaista i danas oseća taj olimpijski duh, a kada god sam dolazila na Jahorinu, imala sam taj neponovljiv osećaj planinske ušuškanosti. Znate o čemu pričam...

Ono što sam primetila čim smo počeli da se približavamo turističkom centru, jeste da se mesto mnogo izgradilo. Nikli su novi kompleksi i smeštaji, sada je tu i gondola, a deo turističkog centra je pretvoren u parking zonu. Da biste prošli ulicom koja vodi npr. ka hotelu "Bistrica", morate ući na parking. Cena po započetom satu je oko 1.5€, a prvih pola sata je besplatno.

Svaki put kada bih došla na Jahorinu obavezno bih se provozala žičarom do vrha. Žao mi je što sada nisam imala više vremena i nisu bili bolji uslovi da isprobam vožnju novom gondolom. Koliko sam videla, ima i dosta ski sadržaja za decu, u vidu ski vrtića i posebnih delova samo za njih. Skijaši kažu da su jahorinske staze jedne od najboljih na ovim prostorima.

Ako ste više za uživanje u njihovoj gastronomiji, sa pogledom na planine, dok sedite pored kamina u kome pucketa vatra, možete otići u restoran "Rajska vrata". Obavezno se ugrejte uz čorbicu, a posle grickajte domaće uštipke sa kajmakom i sirom, dok ispijate domaći sok od ribizle. Zimska fantazija!

Za kraj vas očekuje jedan duhovit grafit, koji sam slučajno zapazila dok smo pokušavali da se izbavimo iz snežne mećave. Nadam se da su vam se dopale priče iz Sarajeva.

Jahorina

Period posete: januar 2021. godine

Prijava na newsletter

Ako vam se svideo ovaj tekst i želeli biste da dobijate informacije o novim tekstovima objavljenim na blogu, možete se prijaviti na linku koji sledi: Prijava na newsletter

Srodni tekstovi

Ukoliko Vam se svideo ovaj tekst, možda će vam biti zanimljivi i sledeći tekstovi na blogu:

Trebinje: Šta videti i iskusiti u Dučićevom gradu sunca

Višegrad: Šta videti i iskusiti u čuvenom gradu na Drini

Bijeljina: Šta videti i iskusiti u srcu Semberije

Banja Luka: Šta videti i iskusiti u biseru Doline Vrbasa

Ovim tekstom “putujemo” do Višegrada, malog, ali sadržajnog grada u Republici Srpskoj. Turistički je postao značajan zahvaljujući Ivi Andriću i ćupriji (iz Andrićevog romana “Na Drini ćuprija”) - mostu Mehmed paše Sokolovića. Lepotu Višegrada upotpunjuje Drina, koja gradi drugi po veličini rečni kanjon u Evropi, kojim možete krstariti brodovima. Sam grad je mali i može se obići za 2-3 sata.

Banja Luka je najveći grad Republike Srpske i drugi po veličini u Bosni i Hercegovini. Zbog velikog broja zelenih površina, nosi nadimak “grad zelenila”. Nazivaju je i gradom mladih, sporta i lepih devojaka, a poznata je i po banjalučkom ćevapu, nektar pivu i siru trapistu. Banjalučani su veoma dobri domaćini, tako da će sve učiniti da se u njihovom gradu lepo osećate.

Bijeljina: Šta videti i iskusiti u srcu Semberije

Bijeljina, grad uz granicu sa Srbijom, zanimljiv je za jednodnevne izlete sa ovih prostora. Odlična je destinacija za porodice sa decom, bilo da dolazite zimi ili leti. Iz Beograda do Bijeljine treba oko 2h vožnje. Jedna opcija je put preko Kuzmina i graničnog prelaza Sremska Rača, a druga preko Bogatića i graničnog prelaza Pavlovića most

Trebinje: Šta videti i iskusiti u Dučićevom gradu sunca

Jedinstven grad, sa jedinstvenom atmosferom. Nije primorski, ali ima mediteranski duh. Zato se ovde oseća miris mediteranskog voća, maslina, smokve, lavande. Koliko je ovaj grad lep i jedinstven, govori i to što je Dučić ovde pisao čuvena "Jutra sa Leotara", inspirisan ovom opakom planinom visokom 1.224 m, koja se nadvija nad gradom i čini njegovu prepoznatljivu panoramu.